Header Ads
Ads Home/Post (728x90)

Cikgu Saleha dan anak murid terlampau


Gambar sekadar Hiasan
Gambar Hiasan

Seorang guru, Cikgu Saleha (Umur: 23) menghadapi masalah dengan salah seorang muridnya (Ali). Lalu guru ini bertanya kepada murid tersebut : Apa sebenarnya masalah awak, Ali??

Lalu Ali menjawab, Aaya terlalu cerdik untuk berada di darjah 4, kakak saya menduduki UPSR dan saya lebih cerdik dari dia, maka saya seharusnya berada di tempat yang sama juga!?

Cikgu Saleha dah tak tertahan. Dia bawa Ali ke pejabat pengetua. Sementara Ali menunggu di ruang tamu, Cikgu Saleha terangkan keadaan tersebut kepada pengetua. Pengetua mengatakan yang dia akan berikan ujian kepada Ali dan jika Ali gagal menjawab, maka Ali harus kekal di darjah 3 dan berkelakuan baik. Ali dibawa masuk ke pejabat Pengetua dan Cikgu Saleha terangkan pada Ali dan Ali bersetuju untuk ambil ujian yang akan diberikan.

Pengetua: Apa 3 x 3?
Ali: 9

Pengetua: Apa 6 x 6?
Ali: 36

Pengetua terus bertanyakan soalan2 berdasarkan tahap pencapaian murid2 UPSR dan si Ali mampu menjawab tiap soalan yang diberikan. Lalu pengetua memandang Cikgu Saleha dan berkata, Saya rasa murid ini sepatutnya berada di darjah 6?, Lalu Cikgu Saleha berkata pada pengetua, Saya ada soalan saya sendiri, boleh tak saya ajukan pada Ali?? Pengetua dan Ali bersetuju.

Cikgu Saleha: Apa yang lembu ada 4 di badan, tapi saya cuma ada dua?
Ali: (berfikir) Kaki

Cikgu Saleha: Apa yang ada di dalam seluar kamu tapi tidak pada seluar saya?
Ali: Saku

Cikgu Saleha: Apa yang bermula dengan huruf K?akhir dengan A? ianya berbulu, berbentuk oval, nyaman dan mengandungi lapisan nipis keputihan?
Ali: Kelapa

Cikgu Saleha: Apakah yang masuk keras dan berwarna Pink? bila keluar lembik dan melekit?
Mata Pengetua terbuka luas dan sebelum sempat dia menahan, siAli terus menjawab.
Ali: Gula-gula getah (Bubblegum)

Cikgu Saleha: Apa yang mereka lakukan, lelaki secara berdiri, wanita secara duduk dan anjing secara tiga kaki?
Mata Pengetua sekali lagi terbuka sangat2 luas dan sebelum dia sempat hendak menahan si Ali terus menjawab.
Ali: Bersalaman

bersambung...

P/s: Jika jawapan anda semua salah, anda adalah sama spesies dengan pengetua yang mempunyai pemikiran kuning. Heh Heh Heh
Cikgu Saleha dan anak murid terlampau Cikgu Saleha dan anak murid terlampau Reviewed by Master Gg on 9:14 PM Rating: 5

No comments:

ADS Inner Footer 728x90
Powered by Blogger.